Tuesday, April 30, 2013

Kesan Sampingan Kafein

Pernahkah anda mempunyai teman yang begitu ‘ketagih’ dengan minuman berkafein? Atau mungkin anda sendiri sedang mengalaminya? Secara asasnya, kandungan kafein boleh didapati pada biji kopi yang kemudiannya diproses menjadi serbuk dan dibancuh menjadi minuman. Ada di antara kita yang menjadikan kopi sebagai minuman wajib di pagi hari dan ada juga yang mendapatkannya apabila mahu menahan diri daripada mengantuk.

Ramai yang menyedari akan kesan negatif yang disebabkan oleh pengambilan kafein. Bagaimana pun dalam masa yang sama, ia turut mempunyai kebaikannya. Itu pun jika jumlah pengambilannya terkawal dan tidak melangkaui keperluan tubuh. Pada sudut kesihatan, ada kajian dilakukan dan hasilnya menunjukkan pengambilan kafein mampu mengurangkan risiko penyakit Parkinson sehingga 80 peratus. Begitu juga dengan kanser usus, batu karang dan sirosis hati. Namun begitu, jumlah peratusan pengurangan risikonya adalah berbeza-beza.


Keburukan Kafein 


  • Peningkatan berat badan
  • Menyebabkan aras kortisol meningkat
  • Hypoglycemia
  • Membuatkan aras serotonin menjadi rendah
  • Dan juga meningkatkan Stress



1. Kafein membuatkan aras cortisol dalam badan meningkat.
  • Kortisol adalah hormon stress yang menghantar signal kpd badan utk tinggikan penyimpanan tenaga. Proses ini menyebabkan kita rase mengidam nak mkn sesuatu dgn tiba2 serta menyebabkan selera makan bertambah, yang mana membuatkan berat badan bertambah.
2.  Kafein boleh cetuskan hypoglycemia

  • Individu yang mengalami hypoglycemia mempunyai aras gula dalam darah yang rendah dan badan mereka tidak punyai teanaga yang mecukupi untuk aktiviti harian. Untuk tingkatkan tenaga, badan akan hantar isyarat lapar yang palsu yang membuatkan kita rasa nak makan dengan tiba2. Ini juga penyebab berat kita naik.
3. Kafein menurunkan aras serotinin dalam badan

  • Serotinin  merupakan penghantar neuron @ neurontransmitter yang merupakan asas penting dalam otak supaya ia berfungsi dengan baik. Kesan daripada tahap serotinin yang lemah termasuklah rasa ingin makan makanan berkarbohidrat dan obesiti.
  • Kesan lain ialah rasa cemas, ADD, depresi, insomnia, migrain dan juga meninggikan risiko kepada 2 jenis pesakit diabetes, Tekanan Darah tinggi , pesakit jantung dan kanser yang tertentu. 
4.  Akhir sekali, kafein boleh menyebabkan seseorg rasa gementar dan menaikkan level stress. Ramai org makan apabila berhadapan dengan stress, ini juga penyumbang kepada kegemukan dan obesiti.

Individu yang cuba untuk kurus perlu mengantikan minuman berkafein seperti kopi dan air minuman isotonik dengan teh herba/air kosong. Pilihan minuman mestilah tidak mengandungi  lemak dan boleh membantu rasa mengidam.


Gantikan tabiat mengambil Kafein berlebihan dan gantikan dengan Vitamin-Vitamin semulajadi dari Shaklee untuk masadepan yang lebih sihat dan sejahtera.

Untuk pertanyaan lanjut,
Call/WhatsApp : NANA | 016.692.8086
Email : luvfornana@gmail.com   

Copyright © Sihat & Cantik by Cik Puan Nana Designed by Ms.Azhafizah